Vaccinatie konijn

Myxomatose en Viraal Haemorrhagisch Syndroom (VHS) zijn twee ernstige (maar te voorkomen) besmettelijke ziekten bij konijnen. VHS wordt ook wel rabbit haemorrhagic disease (afgekort RHD) of viral haemorrhagic disease (afgekort VHD) genoemd.

Myxomatose bij een konijn

Myxomatose

Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus. Als een dier besmet is, zien we dat het eerst aan dikke, vochtige zwellingen op de kop en de snuit. Andere klassieke symptomen zijn ‘slaperige ogen’, opgezwollen lippen, kleine zwellingen aan de binnenkant van het oor en dikke zwellingen rond de anus en geslachtsdelen. Binnen een paar dagen kunnen de zwellingen rond de ogen zo ernstig worden dat ze blindheid kunnen veroorzaken. Eten en drinken worden steeds moeilijker en gewoonlijk leidt de ziekte binnen 2 weken tot de dood.

Viraal Haemorrhagisch Syndroom

Acute sterfte bij VHS

VHS wordt ook door een virus veroorzaakt, hoewel het een ander virus is dan het myxomatosevirus. Ook het verloop van de ziekte is heel anders. De meeste met VHS besmette konijnen sterven zeer snel, zonder dat er sprake is van zichtbare ziekteverschijnselen, afgezien van een periode van een paar uur waarin ze sloom en lusteloos zijn. Bij konijnen die langer blijven leven, kunnen de symptomen sterk variëren. Mogelijke symptomen zijn koorts en stuiptrekkingen, waarna het konijn in een dodelijk coma terechtkomt. In sommige gevallen wordt vlak voor de dood nog bloederige afscheiding uit de neus waargenomen.

Met Nobivac Myxo-RHD is het mogelijk individuele konijnen te vaccineren op ieder willekeurig moment in het jaar. Bijvoorbeeld als u een nieuw konijn aanschaft kunt u het meteen beschermen door te laten enten met dit vaccin. Het is het eerste combinatievaccin dat konijnen 12 maanden bescherming biedt tegen zowel myxomatose als VHS. Nobivac Myxo-RHD is veilig en kan worden gebruikt bij konijnen vanaf vijf weken leeftijd (dit geldt ook voor dwergrassen). Immuniteit wordt na drie weken na toediening van het Nobivac Myxo-RHD bereikt.

Waarom enten?

Ieder konijn, zowel een binnen- als buitenkonijn loopt risico om besmet te worden met VHS of Myxomatose. Myxomatose wordt overgebracht door bloedzuigende insecten als vlooien en muggen of door contact tussen konijnen onderling. VHS kan worden overgebracht door direct contact of bloedzuigende insecten. Daarnaast kan het virus ook lang in de omgeving overleven in bijvoorbeeld groenvoer, hooi of stro. Beide ziekten hebben in nagenoeg alle gevallen een dodelijke afloop.

Wat betekent het voor u?

Dit nieuwe Nobivac Myxo-RHD vaccin is in de medische wereld en voor onze konijnen een grote vooruitgang. Aangezien de vaccinatie die we voorheen gaven maar een bescherming kon aantonen van 1 maand en in de praktijk 5-6 maanden werkzaam was, adviseerden wij de afgelopen jaren, de konijnen twee keer per jaar te laten vaccineren. Nu is dit niet meer nodig.
U kunt nu gewoon 1 keer per jaar uw konijn(en) laten vaccineren. Wel blijft het raadzaam om de vaccinatie als voorheen in het vroege voorjaar, dat wil zeggen afhankelijk van de weersomstandigheden maart-mei, te laten doen.
Tijdens de vaccinatieafspraak kijken we uw konijn, zoals gebruikelijk, helemaal na en letten we speciaal op het gewicht, oren, ogen, de huid en vacht. We inspecteren grondig het gebit en knippen indien nodig de nagels. Indien gewenst geven we graag informatie over de juiste voeding, castratie/sterilisatie en behandelen we de overige vragen.